Electrocompaniet ECM 1 MkII – Pentru bucuria streamingului
ECM 1 MkII nu este un produs nou, dar mi-a atras atenția cineva a cărui ureche am ajuns să o respect, și anume Rich Trussel de la Network Acoustics. Rich are un sistem destul de sofisticat, cu difuzoare Vivid G2 și un amplificator de putere Soulution, probabil că investește cea mai mare parte a veniturilor din afaceri în echipamente. Cu toate acestea, el a ales acest streamer în locul unuia dintre modelele mult mai scumpe și mai apreciate de pe piață, un streamer care nu este conceput pentru a fi utilizat cu un DAC separat, deși are câteva ieșiri digitale de bază.
Electrocompaniet este cea mai veche marcă norvegiană de hi-fi, fiind una dintre companiile de succes care au apărut la începutul anilor ’70, alături de Naim, Linn și Rega. Brandul nu a avut niciodată o vizibilitate deosebită, dar se bucură de mult timp de o bună reputație pentru amplificatoarele sale de calitate. Electrocompaniet a intrat în domeniul streamingului acum zece ani și a fost primul care a integrat Qobuz în mod nativ într-o aplicație de control, deoarece a dezvoltat propriul software, în loc să utilizeze o opțiune terță parte, așa cum se întâmplă de obicei. Cu aplicații precum JPlay, a devenit clar că aplicațiile de control fac o diferență mai mare decât simpla calitate a interfeței grafice și cantitatea de metadate prezentate, ele având o influență fundamentală asupra sunetului streamerelor, iar Electrocompaniet pare să fi înțeles acest lucru mai devreme decât majoritatea.
Aplicația EC Play operează o gamă largă de produse, precum și ECM 1 MkII. Nu este cea mai elegantă aplicație și nu mi s-a părut că se descurcă prea bine cu sortarea metadatelor din fișierele muzicale din biblioteca mea Melco N10, dar sună mai bine decât JPlay, care, din experiența mea, depășește de obicei aplicațiile dedicate ale producătorului, așa că probabil fac ceva bine. Este posibil ca acest lucru să includă faptul că nu se partajează date între aplicație și player în permanență, ci se menține o relativă tăcere radio în timpul redării, așa cum este cazul cu JPlay.
Un pic ca aplicația Lightning de la Auralic, EC Play trebuie să scaneze o bibliotecă atașată înainte de a prezenta conținutul acesteia. Am câteva fișiere pe Melco, dar am fost totuși surprins de cât de mult a durat acest proces. Este posibil ca Melco să fie proiectat să funcționeze la viteze audio și nu la viteze IT și, mai important, nu este ceva ce trebuie făcut des.
ECM 1 MkII are un design simplu pe panoul frontal, iar în practică, în sistemul meu, doar comutatorul de standby a fost utilizat, toate celelalte comenzi putând fi efectuate cu ajutorul telecomenzii și al aplicației EC Play. Panoul din spate nu este mult mai complicat, având ieșiri analogice în ambele variante obișnuite, care sunt variabile, astfel încât pot fi conectate direct la un amplificator de putere sau la difuzoare active.
Există intrări digitale coaxiale și optice, dar numai o ieșire coaxială; o ieșire AES sau USB ar fi utilă aici pentru upgrade-uri DAC. Conexiunile cheie pentru streaming sunt portul Ethernet RJ45 și un port USB pentru unități externe; o alternativă este instalarea unei unități în interiorul ECM 1 MkII, care are un dock pentru unități de 2,5 inci și 3,5 inci, o caracteristică utilă pentru cei care apreciază avantajele calității sunetului pe care le oferă întotdeauna fișierele stocate local.
ECM 1 MkII este un echipament neobișnuit de mare, cu o lățime de 470 mm (18,5 inci), dar se potrivește în cel mai lat dintre cele două rack-uri ale mele și are o adâncime utilă, ceea ce facilitează instalarea. Calitatea construcției este solidă, fără a fi deosebit de sofisticată, deși panoul frontal din acril și butoanele din alamă contribuie la îmbunătățirea aspectului său.
Ceea ce nu este evident este că acest dispozitiv are capacitatea de a se conecta la rețea fără cablu și de a accepta semnale Bluetooth și Airplay. În afară de Qobuz, care rămâne nativ, oferă servicii Connect de la Tidal și Spotify, nu beneficiați de unele dintre serviciile mai puțin obișnuite, cum ar fi Amazon Music sau High Res Audio, însă, fiind eu însumi un entuziast al Qobuz, acest lucru nu mi se pare o mare dificultate.
Calitatea sunetului
Modelul ECM 1 MkII furnizat pentru testare nu avea unitate de redare integrată, așa că l-am conectat la Melco N10 și l-am lăsat să redea fișierele, primul selectat pentru audiție fiind Shenandoah, de pe albumul East/West al chitaristului Bill Frisell. Energia acestei interpretări live a fost imediat evidentă datorită capacității Electrocompaniet de a reda imediat și atmosfera în contextul unui timing excepțional. Mi-a plăcut în mod deosebit modul în care este redată dinamica. Piesa începe destul de liniștit, înainte ca trupa să se alăture cu basul și toba, iar aici scena sonoră se extinde cu viteză și precizie pentru a face loc noilor sunete, ceea ce face ca interpretarea să fie și mai convingătoare.
Așteptările erau ridicate datorită lui Rich Trussell, dar, având în vedere că anterior mă bucurasem de un streamer și un DAC mult mai scumpe, ECM 1 MkII m-a surprins cu vigoarea sa naturală și calitățile sale captivante. A urmat o altă piesă de pe albumul East/West, intitulată Pipe Down, care a sunat foarte crocant (cu un fund sonor dens), într-un sens pozitiv, sunetul fiind foarte real și tactil, cu multă forță, specifică stilului lui Frisell. Sunetul nu este poate la fel de rafinat ca al echipamentelor care costă de două ori mai mult, dar este discutabil dacă este mai puțin plăcut din această cauză.
Dacă vă place profunzimea imaginii și tridimensionalitatea sunetului, atunci ECM 1 MkII vă va încânta cu siguranță. Albumul Am Are al lui Bugge Wesseltoft, care va fi lansat în curând, nu este o înregistrare pentru audiofili, dar sună destul de bine pe acest streamer. Poziționarea și forma clapelor, a tobelor și a basului sunt precise, fiecare având propriul câmp acustic, Electrocompaniet creând spațiu pentru ca diversele elemente din mix să se poată exprima. Iar vocea feminină din Is Anyone Listening strălucește cu adevărat.
ECM 1 MkII reușește să combine strălucirea și soliditatea într-o prezentare complet coerentă, remarcabil de curată având în vedere prețul său. În general, ceea ce face ca o sursă de streaming să fie mai bună este zgomotul redus, adică zgomotul de fond care nu este direct audibil, dar care devine evident odată ce a fost redus. Aici, zgomotul de fond este mai redus decât de obicei pentru un streamer din această clasă, ceea ce permite obținerea unor rezultate mult mai naturale și mai captivante. Mai ales când ascultați ceva ritmat, cum ar fi albumul de debut al Moses Yoofee Trio, MYT, unde sunetul tobei și corpul notelor de la pian și bas sunt redate fără întârziere sau neclaritate, dar au o imediatitate și o intensitate care vă dau fiori, nu puteți decât să vă ridicați și să luați aminte. Nu lipsește nici dinamismul și reușește să facă toate acestea fără a suna granulat sau ascuțit, ceea ce poate fi adesea un eșec în streaming.
Rezultatele par a fi complet echilibrate și naturale. Ascultați o piesă frumoasă precum „Lenny” de Stevie Ray Vaughn și veți fi impresionați atât de greutatea liniei de bas, cât și de reținerea chitarei. Sună cu adevărat frumos. La fel și piesa mea preferată din acest moment, „The Old Country (More from the Deer Head Inn)” de Keith Jarrett, Gary Peacock și Paul Motian, de la ECM. Interpretarea lor a piesei I Fall in Love too Easily este absolut superbă, este greu de imaginat că cineva ar putea interpreta acest standard al lui Chet Baker cu mai multă grație și finețe. O altă calitate care impresionează cu adevărat este sincronizarea supremă a ECM 1 MkII, care, împreună cu zgomotul redus, îi permite să redea piese relativ complexe și să le facă să sune muzical. Aceasta este o calitate fundamentală care diferențiază sursele audio: cele care o au fac ascultarea mult mai plăcută decât cele care nu o au. Detaliile și finețea tonală fără coerență nu au același efect.
Concluzie
Sunt foarte impresionat de Electrocompaniet ECM 1 MkII și bănuiesc că va depăși mulți concurenți în demonstrații. Moștenirea bogată a companiei inspiră încredere în fiabilitatea pe termen lung, iar sunetul pe care îl produce nu caută să impresioneze prin entuziasm, ci mai degrabă vă permite să auziți mai mult din muzică, astfel încât ascultarea devine mult mai captivantă decât alte activități domestice. Dacă doriți să aflați de ce streamingul este acum cel mai popular mediu de divertisment muzical pentru cei conștienți de calitatea sunetului, vă recomand cu căldură să îl ascultați.
Specificații: Tip: streamer, DAC, preamplificator
Distorsiune THD+N: < 0,0005%
Raport semnal/zgomot: >145 dB digital 20Hz – 20kHz
Intrări streaming: ethernet, USB
Servicii de streaming native: Qobuz, Audirvana, Tidal Connect, Spotify Connect, radio internet
Intrări Wi-Fi: Airplay 2, Bluetooth
Intrări digitale: 2x optice, 2x coaxiale SPDIF
Ieșiri digitale: coaxiale
Intrare analogică: nu
Ieșiri analogice: RCA și XLR fixe sau variabile
Formate de fișiere acceptate: WAV/WAVE, MP3, AAC+, Vorbis, ALAC, FLAC, APE, AIFF, WMA, DSD
Formate digitale acceptate: PCM până la 192 kHz în 24 biți, DSD până la DSD128
Ieșire pentru căști: nu
Software de control: EC Play, UPnP, RoonReady
Culoare: negru
Dimensiuni HxLxA: 80 x 470 x 381 mm
Greutate: 8,3 kg




