Review AUDIOVECTOR QR 1 Special Edition – Rafinament audiofil danez
Dragă cititorule, revin cu un review pe blogul AVmall despre un brand celebru de boxe din Danemarca, Audiovector. Astăzi îți voi scrie despre un model de boxe de raft, ediție specială, sub numitele Audiovector QR 1 Special Edition. Știam de mai mult timp că AVmall este importatorul oficial pentru acest brand, însă nu apucasem niciodată să ascult în liniște o pereche de boxe de la Audiovector. Eram marcat însă de curiozitate, în parte din cauza acestui design unic, dar în parte și din cauza tradiției deosebite pe care Danemarca o are atunci când vine vorba de producția de incinte acustice.
ATENȚIE: La finalul acestui review îți voi furniza un cod de reducere pe care îl poți folosi pentru a obține o reducere suplimentară de 10% la orice produs Audiovector!
Modelul de Audiovector de care îți voi povesti astăzi se numește QR 1 Special Edition și sunt chiar produse și asamblate de mână în Danemarca, în fabrica lor din Skovlunde, aproape de Copenhaga. Seria QR stând la baza line-up-ului Audiovector, deasupra lor fiind seriile Trapeze, cât și seriile exclusiviste numite simplu „R”. Îți las mai jos o imagine cu toate componentele seriei QR:
De la stânga la dreapta avem QR 3 SE, QR 7 SE, QR 5 SE, QR Wall SE, QR C SE, QR SUB SE, cât și boxele ce fac obiectul acestui review, QR 1 SE. Acestea sunt niște boxe micuțe, finuțe, de raft, pe care le văd cu ușurință ca făcând parte dintr-un setup audiofil rafinat, un sistem aflat într-o cameră de mici dimensiuni ori într-un birou, QR 1 SE potrivindu-se de minune în oricare din aceste scenarii.
Înainte de a merge cu acest review mai departe, să ne informam în ceea ce privește brandul Audiovector, de unde vine și ce scrie pe cartea sa de vizită. După cum știi, sunt un mare fan boxe de raft, una din camerele mele de audiție este mică și se pretează perfect la astfel de boxe de raft mici și rafinate. De aceea QR 1 SE mi-a atras atât de tare atenția, pentru că se potriveau perfect cu această cameră. Fiind curios de această posibilă potrivire, cât și să pun lupa pe rafinamentul Audiovector, am decis să le solicit celor de la AVmall aceste boxe pentru un test și un review. Așa că așază-te comod în scaun și urmărește-mă cu atenție. Promit să fie interesant. Până una alta, să aflam însă mai multe despre acest producător din Danemarca.
CINE SUNT AUDIOVECTOR?
Audiovector era înființată la Copenhaga în 1979 de către Ole Klifoth, hotărât să creeze o boxă perfectă, după gusturile sale, dat fiind că nu găsise până atunci ceva care să îi mulțumească urechea și exigența. Primul model, Trapez, a devenit rapid un succes datorită conceptului de dinamică liniară, fază corectă și compresie minimă, de altfel principalele trăsături ale arhitecturii de sunet Audiovector.
Compania este condusă în prezent de Mads Klifoth, fiul lui Ole, îi poți observa pe amândoi în fotografia de mai sus. Audiovector este administrată integral de familia Klifoth, fără prezența unor investitori externi la nivel majoritar. Designul și producția sunt făcute integral în Danemarca, în fabrica lor din Skovlunde, de lângă Copenhaga. Mai jos îți las o imagine surprinsă în hala de producție din fabrica Audiovector:
Audiovector pun mare preț pe calitatea obținută prin faptul că toate reperele sunt construite în Danemarca, de la difuzoare și până la incinte. Driverele sunt proiectate intern de Audiovector, apoi construcția acestora este realizată de producătorul danez specializat în drivere „Scan-Speak”. Tweeterele sunt construite însă intern în fabrica Audiovector, înglobând tehnologia proprietară S-Stop (pentru reducerea sibilanței). Cabinetele boxelor sunt laminate cu HDF, având o formă asimetrică pentru reducerea vibrațiilor interne și a undelor staționare.
Tehnologiile proprietare dezvoltate de Audiovector includ Soundstage Enhancement Concept (SEC) – dispunerea în spate a unui tweeter pentru mărirea scenei, Nanopore Damping – un material proprietar Audiovector pentru capitonarea incintelor, Low Compression Concept (LCC), Dynamic Feed Forward (DFF), tratament criogenic (NCS) – tehnologii pentru reducerea distorsiunilor și îmbunătățirea dinamicii și a clarității sunetului.
În fabrica din Skovlunde, Audiovector produce cca. 3500 de perechi de boxe anual, păstrând spiritul artizanal și hand-made alături de un control al calității la care alte branduri nici nu ar îndrăzni să viseze.
AUDIOVECTOR LA AVMALL
Audiovector este distribuit în Romania de AVmall, aflându-se în portofoliul nostru din 2019. În stoc vei găsi majoritatea modelelor, atât modele din gama de vârf R, cât și multe modele din seria QR. În showroom-ul nostru vei găsi în permanență un setup cu boxe Audiovector disponibil pentru audiție, mai jos o imagine cu un sistem format din boxele Audiovector QR5 SE, amplificatorul de putere Electrocompaniet AW250-R, preamplificatorul Denafrips Athena 12TH, DAC-ul Denafrips Pontus 15TH, DDC-ul Denafrips Gaia 12TH, streamerul Keces eBravo + Keces PSU P6, condiționatorul de alimentare Keces IQRP-1500, totul legat atent cu cabluri Tellurium Q – aceasta fiind o combinație pe care o iubim și o recomandăm:
UNBOXING ȘI PRIMELE IMPRESII
QR 1 Special Edition m-au impresionat imediat prin finețea lor, prin faptul că nu sunt foarte mari, evocând în mintea mea senzația de miniatură a unei bijuterii fine. Finisajele QR 1 sunt de excepție, un Piano Black perfect, când faci zoom-in și apelezi la lentila macro descoperi doar finețe:
Boxele dispun de mască textilă cu prindere magnetică, așa arată boxa cu masca montată:
Materialele utilizate sunt de cea mai bună calitate, de la finisajul cabinetului, până la ramele difuzoarelor sau construcția tweetwer-ului ori a spatelui boxei. A fost prima dată când am luat legătura cu un produs Audiovector și am fost imediat foarte impresionat. Boxele sunt disponibile în trei culori: Black Piano, Dark Walnut și White Silk:
DETALII TEHNICE
Vei observa că pe această boxă tronează pe masca frontală denumirea „Special Edition” – toată seria QR a suferit acest upgrade cu ceva vreme în urmă, față de ediția precedentă Special Edition aducând îmbunătățiri în ceea ce privește filtrele și piesele utilizate, în special condensatorii dezvoltați in-house, cât și îmbunătățiri în ceea ce privește disiparea căldurii produse de aceste piese, prin radiatoare suplimentare. De asemenea, la interior vom regăsi cablaj de cupru pur tratat criogenic, materialul proprietar de amortizare numit Nano Pore, însă și optimizări în ceea ce privește portul de bas reflex. Acestea sunt principalele upgrade-uri față de seria precedentă QR.
Placa frontală a tweeterului AMT a fost realizată dintr-o bucată de aluminiu masiv folosit în industria aeronautică. Realizat la CNC de precizie, apoi sablat cu particule de sticlă, și apoi finisat manual și anodizat într-un finisaj de tip Tungsten Titanium Grey. Tweeterul AMT dispune de o mască ce înglobează tehnologia specială și proprietară a Audiovector numită S-Stop, care are un efect de dispersie pentru sibilanțe.
La interior vom regăsi un montaj pentru tweetere cu condensatori criogenici dubli din polipropilenă cu staniu și cupru. Driverul principal al boxei se numește Audiovector Pure Piston și dispune de un magnet dublu, având capacitatea de a funcționa ca un piston perfect pe mai multe octave de frecvență, distorsiunile fiind eliminate substanțial în comparație cu difuzoarele din aluminiu.
Mai jos detaliile tehnice complete ale QR 1 SE:
Răspuns în frecvență: 44 – 45 kHz
Limită superioară Gold Leaf: 105 kHz
Sistem de înalte: Gold Leaf AMT cu filtru S-stop
Difuzoare de bas: 6” cu tehnologie Pure Piston
Sistem de bas: Bass reflex cu port Q (Q-port)
Principiu de funcționare: 2 căi
Frecvență de crossover: 3000 Hz
Sensibilitate: 86 dB/W/m
Putere admisă: 160 W
Impedanță: 4 Ohmi
Dimensiuni (în cm) – Înălțime / Lățime / Adâncime: 32,5 x 19 x 23,2
CE MUZICĂ AM ASCULTAT PE AUDIOVECTOR QR 1 SPECIAL EDITION?
QR 1 SE au un fel al lor de a prezenta muzica și, după ce am ascultat cu atenție piese din playlist-ul meu de teste, m-am dus imediat cu gândul la un disc pe care nu îl ascult decât pe anumite boxe ce dispun de această prezentare specială, spațială, așa cum sunt QR 1 SE. Primul lucru care te impresionează la aceste mici boxe este scena lor foarte mare, așa că am scos de la naftalină un disc care dispune de o astfel de scenă imensă, JACQUELINE DU PRÉ & CHICAGO SYMPHONY ORCHESTRA COND. DANIEL BARENBOIM Dvořák: Cello Concerto & Silent Woods.
Când pui pe ascultare acest disc este ca și cum ai auzi sentimentele altcuiva și chiar dacă prima dată ești tentat să spui că auzi sentimentele lui Jacqueline, ascultând cu atenție realizezi că nu le auzi doar pe ale ei, ci, cu un efect de arc peste timp, auzi de fapt sentimentele lui Dvořák retrăite cu atâta sensibilitate de mâna și sufletul celei ce a fost Jacqueline du Pré. „Cello Concerto & Silent Woods” este un disc fabulos înregistrat în Noiembrie 1970 de către fascinanta Jacqueline du Pré și orchestra Chicago Symphony Orchestra condusă cu măiestrie de Daniel Barenboim.
La momentul când acest disc era înregistrat, atât Jacqueline cât și Daniel erau la vârful carierei lor, fiind supranumiți în vremea aceea „the golden couple of music” (cuplul de aur al muzicii), cei doi fiind căsătoriți încă din 1966. Este interesant că amândoi veneau din condiții diferite și din părți îndepărtate ale lumii, totuși, datorită muzicii, s-au întâlnit și au format acest cuplu de aur care ne-a dat atât de multe discuri fabuloase.
Referitor la calitatea înregistrării acestui disc, îți recomand cu încredere varianta din 2014 remasterizată de Tohru Kotetsu la JVC Mastering Center în Japonia folosind tehnologia de procesare XRCD24/K2, această variantă aducând mult mai multă claritate în informație față de discul original din 1970.
În special în varianta de remaster, discul este foarte holografic, ne impresionează cu o scenă mare, cu o claritate specială care o poziționează pe Jacqueline și pe al său violoncel undeva la ora 10:45 a scenei. Ba chiar de câteva ori am putut să jur că am simțit bagheta lui Barenboim undeva deasupra umărului meu drept. Oare mi s-a părut? Ori oare am reușit să mă transpun și eu cu adevărat, acolo, cu ei, la Medinah Temple în acea zi interesantă de Noiembrie 1970?
CUM SUNĂ AUDIOVECTOR QR 1 SE?
Am ajuns și la subiectul cel mai important al acestui review, sunetul Audiovector QR 1 SE, îți mărturisesc că acestea m-au impresionat printr-un sunet clar, aerisit și foarte rafinat, cu un nivel de detaliu pe care alte branduri l-ar invidia. Înaltele sunt strălucitoare și detaliate, cu acel sunet specific de tweeter AMT, însă tehnologia Audiovector numita Gold Leaf cu filtru S-stop chiar funcționează și le potolește, QR 1 SE nu sunt atât de obositoare cum sunt în general boxele cu tweetere AMT, fiind numai bune de near-field.
Chiar dacă pe hârtie boxele coboară doar până la 44 de Hz, basul este foarte adânc și percutant. Am ascultat diferite piese cu sub-bas (Tangerine Dream, Symbolico) și am rămas surprins că aceste mici boxe chiar coboară și chiar au bas. Însă, atenție, să nu te aștepți la un bas profund cum auzi de la un subwoofer, ori cum auzi de o boxă foarte mare. QR 1 au un bas specific audiofil, foarte scurt și controlat – din nou, o chestiune pe care alte branduri ar invidia-o. Din acest punct de vedere QR 1 oferă out-of-the-box ceva la care noi audiofilii muncim mult să obținem din sistemele noastre. E dificil să ai un bas percutant, dar scurt și foarte controlat. Aici ajută mult tehnologiile Pure Piston și Q-Port înglobate în QR 1 SE.
Ajung și la un subiect care pe mine mă pasionează teribil – holografia, și îți pot spune că aceste boxe sunt extrem de holografice, din nou, datorită tweeterului AMT. Scena Audiovector este ceva foarte special, extrem de aerisită și elaborată, largă și tridimensională. Instrumentele plutesc liniștit prin cameră și ai tendința să încerci să pui mâna pe ele.
În ansamblu, QR 1 SE oferă un echilibru între precizie și emoție, fiind o boxă ideală pentru cei care caută un sunet rafinat într-un format bookshelf mic și elegant. Găsești în aceste mici boxe bas scurt, percutant și controlat, înalte detaliate, strălucitoare și luminoase, iar, cireașa de pe tort este scena, holografică, tridimensională și lată. Acestea sunt niște valori pe care audiofilii le caută din răsputeri și cu greu le poți regăsi pe toate la un loc. Bravo Audiovector!
UN PONT AUDIOFIL – ARE O BOXĂ NEVOIE DE ÎNCĂLZIRE?
Este foarte just că anumite componente, spre exemplu un amplificator sau un preamplificator, au nevoie de o perioadă de încălzire ca să „sune” bine. Sunt anumite brand-uri care sună binișor și atunci când sunt reci, având nevoie doar de câteva zeci de minute pentru a atinge un potențial întreg, însă sunt și alte branduri care au nevoie și de 24 de ore de încălzire pentru a suna plin și corect. Însă, acest lucru este destul de clar și de logic, un amplificator este plin cu piese care mai de care și este logic că este nevoie de un timp în care acestea să intre în parametri, să „curgă” curent prin ele. Majoritatea audiofililor nu își scot niciodată aparatele din priză și acestea funcționează non-stop, fie în stare de stand-by care menține cald aparatul, ori la volum mic, cântând mereu.
Însă, întrebarea de astăzi vizează boxele, au și acestea nevoie de acest ciclu de încălzire? Răspunsul la obiect este că da. Însă nu la fel de mult ca și amplificatoarele, în general, în 99% din cazuri, boxele au nevoie de 20-30 de minute de încălzire.
Te vei întreba „de ce?”. De altfel, o întrebare perfect legitimă. Din cauza filtrelor din interiorul boxelor în primul rând, aceste plăci cu condensatoare, bobine și alte piese electronice ce stau în interiorul boxelor și au rolul de a filtra și distribui semnalul primit de la amplificator. Aceste filtre au nevoie de o încălzire. De asemenea, încălzirea unei boxe nu se oprește la filtre, de asemenea și difuzoarele au nevoie de o perioadă de încălzire mecanică, au nevoie să se „miște” puțin înainte de o audiție critică.
Așadar, boxele au nevoie de o încălzire și este o greșeală foarte mare să te întorci acasă seara de la birou, să te așezi pe fotoliu și să pornești sistemul audio și să asculți direct. Procedura trebuie ajustată puțin. Mai întâi ar fi bine să pornești sistemul, să îl lași să cânte la volum mediu măcar 20-30 de minute și după să asculți, așa se va auzi cel mai bine, așa boxele vor funcționa în parametri corecți. Valabil pentru orice set sau brand de boxe.
SFATURI
- Nu merg cu cabluri de argint/rodiu, sau în general cu cabluri ce oferă detaliu în detrimentul corpului.
- Se potrivesc bine cu seria de cabluri Black de la Tellurium ori cu orice alte cabluri neutre, dulci sau dark (în funcție de ce îți dorești să obții).
- Referitor poziționare, le-aș așeza cu un toe-in mic, cât să îți bată către umeri.
- Nu le combina cu electronice ce au sunet subțire. Merg cu electronice calde și cu sunet rotund.
- Le place un DAC cu prezentare muzicală, dar nu excesiv de detaliată.
- Încearcă o decuplare între boxe și stand sau între boxe și masa pe care se află (pucuri de decuplare), acestea vor îmbunătăți sunetul substanțial.
DE BINE
- Ușor de poziționat.
- Portul de bas reflex frontal este un plus, nu depind de peretele din spate atât de mult.
- Au rezoluție bună fără efort din partea electronicelor, asemenea boxelor Bowers & Wilkins și Audio Solutions. Acesta poate fi un mare avantaj.
- Au scena interesantă și mare, o prezentare unică Audiovector.
- Se potrivesc de minune în spații mici.
- Sunt potrivite de near-field.
- Cu toate că au sensibilitate 86dB, sunt ușor de condus, nu au nevoie de o centrală nucleară în spate.
CONTRE
- Basul lor este specific pentru audiofili, scurt și controlat, nu sunt boxe pentru bass-heads.
- Tweeterele AMT pot fi obositoare în anumite situații.
CONCLUZIE
Fiind prima mea incursiune în brandul Audiovector, rămân impresionat de această marcă de boxe din Danemarca, de sunetul pe care l-am auzit, pe care l-aș descrie ca fiind unul pur audiofil, de mare finețe și de mare rafinament.
Sunt clar niște boxe luminoase, deschise, fără emfază pe bas, oferind, așa cum spuneam mai devreme, niște valențe audiofile ce se regăsesc cu greu în același loc: scenă mare, holografie, bas scurt și controlat și înalte detaliate și strălucitoare.
Ca să îți dorești Audiovector QR 1 Second Edition trebuie în primul rând să fii audiofil, ca să apreciezi corect aceste valențe de care vorbeam în paragraful anterior, iar, în al doilea rând ar trebui să ai o camera mică, acesta fiind un spațiu în care aceste mici bijuterii ar străluci cel mai bine.
Luând în seamă toate cele spuse în paragrafele anterioare, nu pot să închei acest articol fără să subliniez și că au un raport (audiofil) preț/performanță extraordinar – out-of-the-box oferind multe calități audiofile. Aceasta le face pe QR 1 SE cu adevărat grozave (pentru audiofili).
Așa cum îți promiteam la începutul acestui articol, îți înmânez și codul de reducere Audiovector. Prezintă codul „VECTOR10SILVIU” colegilor de la AVmall și vei obține o reducere suplimentară de 10% la orice produs din gama Audiovector!
Silviu TUDOR
An article written in my sweet spot,
and this is what I’ve heard.











