Recenzie: Audio Solutions Figaro B2 – „Posibilitati nelimitate de personalizare”
Dragă cititorule, aflasem de curând că AVmall au devenit distribuitori oficiali pentru producătorul lituanian de boxe high-end AudioSolutions. Curios nevoie mare, de abia așteptam ca AVmall să îmi pună la dispoziție un set de boxe să le pot analiza în liniște în „laboratorul” meu de curiozități audiofile și să scriu un review cu concluziile mele.
Pentru acest review am primit boxele lor de raft din seria Figaro, numite B2. Seria este a doua din linia AudioSolutions, imediat după entry-level-ul Overture, fiind urmată de seria Virtuoso și de exclusivistele Vantage. În seria Figaro găsim o boxă de centru – C2, găsim cinci modele de boxe de podea – XL2, XLM2, L2, M2 și S2, însă găsim și două boxe de raft – B2 și BL2. Între acestea două diferențele sunt de dimensiune, BL2 sunt mai mari, având câțiva centimetri în plus pe toate direcțiile, tweeter-ele fiind însă aceleași, diferind doar driver-ul de bas/medie, mai mare în favoarea BL2.
Seria Figaro are un line-up impresionant, cu nu mai puțin de 8 modele de boxe, însă, ceea ce face această serie atât de specială sunt posibilitățile de personalizare. Am rămas impresionat de posibilitățile pe care le poți accesa în a-ți particulariza setul de boxe așa cum îți dorești. La bază poți alege între patru culori clasice: Pearl White, Zink Grey, GT Silver și Dark Grey. Contra cost poți opta pentru 12 opțiuni de culori satinate ori 16 opțiuni de culoare premium. Exemplarele pe care le-am avut la review erau finisate în culoare premium numită „Mandarine”. Opțiunile de finisaje nu se opresc aici – putem opta pentru niște finisaje cu adevărat premium numite „Midnight Limited”, având aici patru opțiuni de culoare, ori pentru categoria „Chroma-Frost”, unde avem tot patru opțiuni de culoare.
Opțiunile continuă! Există inclusiv opțiunea „Paint to Sample” – în care le poți trimite celor de la AudioSolutions un cod de culoare ori chiar o bucată de material vopsit pe care o pot analiza și o pot copia 100%. De asemenea, se pot alege 7 variante de material/colorit pentru „trims”, anume partea frontală de sub difuzorul cel mare, care înconjură tweeter-ul, cât și un element vertical lateral care delimitează zona de față și de spate a boxei. De asemenea, partea din spate a boxei poate fi personalizată, putând fi vopsită în aceeași culoare ca și fața boxei, ori alegând una din variantele de texturi disponibile: 3D Relief, Brushed Black, Carbon Fiber, Forged Carbon Gloss, Damascus ori Dry Carbon. Exemplarul meu de Figaro BL a avut spatele finisat în Forged Carbon Gloss.
Opțiunile continuă cu posibilitatea de a particulariza capacul de sus al boxei, fie să urmăm culoarea de față a boxei, fie cea de spate. Se pot personaliza până și inelele care înconjură difuzorul mare, se poate opta pentru aceeași culoare principală sau pentru orice altă culoare. Posibilitățile de particularizare nu se limitează doar la partea de look, putem opta contra cost și pentru un upgrade al cablurilor utilizate pentru internal-wiring, cât și un upgrade al conectorilor de cablu de boxă.
Dragă cititorule, trebuie să îți spun că nu am întâlnit niciodată atât de multe opțiuni de personalizare la un sistem de boxe, ceea ce au pus la cale AudioSolutions este cu adevărat impresionant, cu puțină răbdare poți să îți creezi un set de boxe care să ți se potrivească de minune, aceste boxe făcându-și astfel loc în orice cămin, posibilitățile de customizare fiind exhaustive. Însă, poate nu o să îți vină să crezi, posibilitățile de a particulariza boxele AudioSolutions nu se opresc aici, mai exista încă un nivel. Acesta are un cost de 3400 Euro per pereche de boxe și îți oferă practic un nivel superior de customizare. Aceasta particularitate se numește „A.R.T.” și înseamnă „Advanced Research and Tailor” și promite ca AudioSolutions să se implice în mod direct în design-ul viitoarelor tale boxe, citându-i: „the only limit is how far you’re willing to go”. Vezi mai jos descrierea completă a acestui mod exclusivist de finish:
Uimit de ce opțiuni de finisaj aflasem că există, în timp ce așteptam mașina de la AVmall să îmi aducă boxele, am decis să mă documentez puțin despre acest producător lituanian despre care doar auzisem, dar nu avusesem niciodată ocazia să îi ascult vreo boxă. AudioSolutions a fost fondată în 2011 de către Gediminas Gaidelis, un inginer specializat în realizarea de incinte acustice. Design-ul de boxe a început pentru Gediminas mai întâi ca o curiozitate personală, căutând sunetul preferat, sunetul perfect. Inspirația pentru a construi boxe a venit de la bunicul și tatăl sau, primul fiind tâmplar și al doilea fiind electronist, două chestiuni de mare necesitate în construcția de incinte acustice. Gediminas a început construcția de incinte încă din 2003, pregătindu-se, fără să știe, de ceea ce avea să fie la un moment dat AudioSolutions. Mica companie este situată în Vilnius, Lituania, și nu își doresc să devina o mega-corporație, doresc să rămână același producător mic din Lituania care își produce toate incintele in-house asamblate manual, o chestiune specială pe care o simți atunci când intri în contact cu produsele lor. Mai toate piesele sunt produse chiar în fabrica lor din Vilnius, de la partea de incinte, până la partea de vopsitorie și asamblare. Procesul de proiectare al viitoarelor boxe este unul complex, sute de ore pe care Gediminas le petrece împreună cu echipa sa pentru a crea sunetul specific AudioSolutions, creând prototipuri care mai de care. Îți las mai jos o imagine cu Gediminas:
UNBOXING ȘI PRIMELE IMPRESII
Astfel, le-am primit pe AudioSolutions Figaro B2 și, de îndată ce le-am scos din cutiile lor, am observat calitatea aceasta extraordinară a construcției, un finisaj cu adevărat de excepție, simțindu-se ca niște produse realizate manual, cu un finisaj fără cusur. Exemplarele mele au fost finisate în culoare premium „Mandarine”, o culoare high-gloss sidefată, spatele fiind finisat în textură de tip Forged Carbon Gloss, accentele în jurul difuzorului și tweeter-ului fiind de culoare neagră, iar, la final, capacul superior fiind finisat tot în culoare neagră. Atunci când faci zoom-în și studiezi de aproape pe Figaro B2, descoperi detalii extrem de bine lucrate, fără cusur.
Pe mai departe am urmărit atent structura boxei și am fost mirat de alegerea de a poziționa tweeter-ul în partea de jos a incintei, o soluție rar întâlnită. Voi reveni atunci când îți voi povesti de sunet să clarific dacă această arhitectură afectează în vreun fel dispersia frecvențelor înalte.
Le-am poziționat, astfel, pe Figaro B2 în sistemul meu de teste, amplificându-le și preamplificându-le cu un Moon 340i X, ca sursă optând pentru mult iubitul meu Denafrips Pontus 15th și streamer-ul Eversolo DMP-A10, aceasta fiind configurația de început, urmând să testez și cu alte echipamente, promit să îți povestesc despre toate acestea în cele ce urmează. Până una alta eram foarte curios cum sună aceste Figaro B2.
DETALII TEHNICE
Însă, înainte de a trece la sunetul lor, aș vrea să zăbovesc puțin asupra detaliilor lor tehnice. Figaro B2 sunt niște boxe pe două căi, având un tweeter de mătase, într-o configurație de tip „mini-horn”, și un difuzor de medie și bas din hârtie.
Una din tehnologiile AudioSolutions cele mai notabile este prezentă și la Figaro, această tehnologie numindu-se „box-in-a-box”, în traducere liberă „cutie-în-cutie”. Principiul acestei tehnologii este extrem de simplu, arhitectura aceasta permite ca energia acustică să fie transformata în căldură, în acest fel disipându-se. Acest lucru este posibil datorită unei arhitecturi cu două incinte dispuse una în cealaltă, între acestea fiind poziționată o barieră cu rol de amortizare realizată din poliuretan vâscos. Incinta de la interior este mai mică și nu are capacitatea de a stoca energie ci doar de a o disipa către incinta mai mare. Incinta exterioară amortizează energia primită transformând-o în căldură și eliminând-o ușor.
Specificațiile tehnice complete ale Figaro B2 sunt:
Dimensiuni: 337mm x 223mm x 339mm
Greutate: 10 kg per buc.
Sensibilitate: 89.5 dB @ 2.83V 1m
Putere recomandată: 5-150 W
Impedanța nominală: 4,0 ohms
Frecvența crossover: 4000 Hz
Răspuns în frecvență: 42-25000 Hz
Driveri: tweeter 19mm mătase, 15.2cm ER mid-bass driver hârtie
CUM SUNĂ?
Acum că știm despre posibilitățile de personalizare aproape nelimitate, cât și despre tehnologiile interesante care pun la cale aceste boxe, oare cum sună Figaro B2? O să îți mărturisesc că eram deja destul de surprins de cele descoperite mai devreme, dar sunetul lui B2 a fost cel ce m-a surprins cel mai tare!
Fiind fan Bowers & Wilkins, mi-a fost foarte ușor să recunosc parte din sunetul B&W în ceea ce auzeam din Figaro B2. Când am pus pe ascultare pentru prima dată pe AudioSolutions Figaro B2 am auzit un sunet aerisit, cu înalte prezente, foarte holografice, totul bazat pe magia aceasta a înaltelor. Comparația cu Bowers putea însă să se facă doar în jurul înaltelor, media și basul fiind diferite în cazul Figaro. Media este vie, vocile se aud superb pe Figaro, basul fiind foarte controlat.
Le-am păstrat în vizită vreo doua săptămâni pe Figaro, timp în care m-am acomodat la sunetul lor, am pus la cale mai multe teste. Primul pas a fost reajustarea subwoofer-elor, comparativ cu boxele de dinainte, Dynaudio Special 40, Figaro B2 mi-au permis să ridic atât crossover-ul subwooferelor cât și volumul acestora. Special 40 sunt niște boxe băsoase, din acest motiv ai putea spune la prima vedere că Figaro nu au bas suficient, însă după ce le asculți o perioadă mai îndelungată, realizezi că sunt de fapt foarte corecte, basul fiind foarte controlat, dar nu insuficient.
Am ales, de asemenea, să ascult mai mult pe un alt DAC, părându-mi-se că în combinație cu Pontus 15th nu este un mariaj ideal, am preferat ceva mai cald, cum este spre exemplu Canor DAC 2.10. Însă, în orice combinație am ascultat, am fost surprins de același aspect: sunetul lor magic, foarte aerisit, cu scena foarte mare, cu o magie superbă pe voci. Venind de la Dynaudio am putut imediat să apreciez acest sunet holografic, Dynaudio fiind niște boxe foarte dulci și corecte, dar fără o magie extinsă atunci când vine vorba de aspectul tridimensional.
Promisesem că îți vorbesc despre poziția tweeterelor, situate foarte jos pe fața boxei. Te-ai aștepta că acest lucru să afecteze scena, să coboare vocile în jos ca și poziționare, însă nu, absolut deloc. Este clar că Gediminas știe ce face și tweeterele sunt poziționate acolo cu un scop precis, nu numai că poziția lor nu afectează prezentarea scenei, ba chiar pot spune că Figaro B2 strălucesc la acest aspect.
CE MUZICĂ AM ASCULTAT PE FIGARO B2?
Apreciind calitățile lor pe voci și holografie, m-am lăsat îmbătat de un disc foarte drag mie, anume „Songs of Leonard Cohen”, un disc pe care Leonard Cohen îl lansa în 1967 la Columbia Records. Acest disc are pentru mine o însemnătate specială pentru că conține piesa mea preferată de la Cohen, „Sisters of Mercy”, care, nu numai că este preferata mea din punct de vedere al trăirii lui Cohen și al versurilor desăvârșite, ci este specială și prin faptul că o folosesc întotdeauna pentru a determina capacitatea holografică a unui sistem audio.
Sisters Of Mercy este o piesă extraordinară prin simplitatea sa, prin mesaj, prin versuri, însă și prin felul în care se prezintă pe un sistem stereo. Din mijlocul imaginii stereo, din mijlocul „scenei”, cum ne place nouă audiofililor și melomanilor să spunem, îl poți auzi imediat pe Leonard care grăiește, la granița dintre recitat și cântat, povestea „surorilor milei”, apoi, pe măsură ce piesa continuă, îți dai seama că Leonard este doar un povestitor și că, de fapt, povestea piesei este augmentată de un alt element.
După ce Leonard face introducerea, din partea stângă a scenei, undeva în afara difuzorului stânga, vei auzi un nou suflu în melodie, un fel de „fanfară” care își face simțită prezența și pentru câteva momente începe să cânte stând pe loc, Leonard continuându-și pledoaria din poziția de centru. Fanfara însă începe să se miște și cu pași mărunți, dar vizibili, se mută de la stânga la dreapta în ton cu cele cântate și recitate de Cohen. Ajunsă în partea dreaptă fanfara se oprește, face o întoarcere pe loc pe care o poți simți negreșit și apoi, cu aceeași pași mărunți, se întoarce în punctul de pornire.
Acest cântec este magic și felul în care Leonard se amestecă cu cele cântate de această fanfara dă această magie unică. Inițial am putut să jur că aveam de-a face cu un fel de jucărie imensă care, cu arcul întors la maxim, se mișca frumos din stânga în dreapta scenei. Documentându-mă cu foarte multă curiozitate în suflet am aflat că, de fapt, nu avem de-a face cu o jucărie, ci chiar este o fanfară condusă de câțiva muzicieni care, bine sincronizați cu Leonard, și fără vreun fel de post-procesare, au reușit să înregistreze această magie și acest sentiment de mișcare.
„Fanfara” a fost compusă din mai multe instrumente care au cântat la unison și s-au mișcat stânga-dreapta prin fața microfoanelor pentru a simula mișcarea. Instrumentele au fost un mișmaș de chitară, acordeon, glockenspiel și ceva percuție.
UN PONT AUDIOFIL – HOLOGRAFIA
Ajuns și la acest capitol în care îmi doresc să îți aduc în fiecare din articolele mele un „sfat” audiofil, mă voi lega astăzi de particularitatea cea mai de preț a Figaro B2, anume de holografia lor. După cum îți spuneam, sunt fan Bowers & Wilkins și de-a lungul anilor boxele B&W m-au învățat ceea ce înseamnă holografia, cu greu am mai întâlnit alte incinte care să aibă holografie așa cum au Bowers & Wilkins. De cele mai multe ori observ că holografia este un element trecut cu vederea, de aceea, de fiecare dată când am ocazia, doresc să atrag atenția asupra acestei calități speciale a unui sistem audio.
Până la urmă, ce este aceasta holografie? Nu este altceva decât o informație tridimensională a înregistrării, oferind în afară de poziționarea „stânga-dreapta” a elementelor dintr-o imagine stereo, și informații de „corporalitate” a elementelor – înălțime, adâncime ș.a.m.d. Într-un sistem cu o holografie foarte bine pusă la punct vei putea, cu ochii fizici închiși, să folosești ochii minții și să „vezi” la propriu corpul unul saxofonist, bateria unui toboșar etc. Sigur, că nu toate înregistrările sunt holografice, acest tip de informație existând cu preponderență în cazul înregistrărilor live sau „one-shot”, așa cum sunt discurile de jazz, de exemplu. De asemenea, muzica electronică de tip Jean-Michel Jarre, Tangerine Dream, Kraftwerk – conține tone de informație holografică, similar și discurile Pink Floyd ș.a.m.d. Un bun punct de pornire pentru a înțelege holografia este piesa pe care o menționam în paragraful precedent, Sisters of Mercy, în acest caz holografia trebuie să fie evidentă și să ne ofere informații tridimensionale ale întregii scene din fața noastră.
Trecând peste faptul că holografia există sau că nu există, problema pe care ne-o putem ridica este cum o obținem. Aici intervine „pontul” meu. În primul rând țin să îți spun că nu toate boxele sunt extra-holografice, unele au un caracter holografic mai pronunțat, altele mai puțin pronunțat. Holografia ține în principal de tweeter, de înalte. Boxele care au înalte pronunțate, au în general holografie mai extinsă.
Holografia poate fi obținută în primul rând prin poziționare, însă apoi depinde foarte mult și de restul aparatelor din lanț, DAC-ul jucând un rol foarte important. În general DAC-urile R2R sunt mult mai holografice decât cele clasice cu chip. Un rol de asemenea extrem de important îl joacă și preamplificarea – unele amplificatoare pot influența major calitatea holografiei dintr-un sistem.
Dacă ești interesat de holografie, acest detaliu unic al sistemelor audio, pontul cel mai concret pe care ți-l ofer este acela de a asculta near-field, acesta este poate cel mai important pre-rechizit pentru a obține acest detaliu magic din muzică. Dacă nu te apropii de boxe, este foarte dificil să auzi această tridimensionalitate holografică.
Fericirea mea alături de Figaro B2 a fost concretă: Figaro au holografie cât cuprinde, aproape că am putut să pun mâna pe elementele din scenă. Figaro mi-au permis să îmi aduc aminte de holografie și m-au inspirat să scriu acest capitol. Pentru mine, muzica nu ar fi la fel fără holografie, iar când dau peste niște boxe care sunt capabile de această particularitate unică, mă bucur peste măsură.
SFATURI
- Basul Figaro B2 se formează prin distanța pe orizontală dintre acestea, cât și prin distanța față de peretele din spate. O poziție prea „lăbărțată” va determina să pierzi bas, o poziție prea distanțată față de peretele din spate va determina același lucru. Fii atent la aceste poziționări.
- Figaro B2 ar trebui împerecheate cu aparate blânde, amplificatoare cu lămpi și surse calde.
- Atenție mare, de asemenea, la cabluri – Figaro sunt foarte sensibile la acest aspect, ferește-te la cabluri ce au în componență rodiu sau argint, în cazul lor este posibil să nu fie o combinație potrivită.
CONCLUZIE
Închei acest review observând cele mai importante puncte forte ale AudioSolutions Figaro B2 – holografia și posibilitățile de personalizare. Pe parte de magie a scenei am fost foarte impresionat de tridimensionalitate și holografie, puncte la care B2 stau neașteptat de bine. De asemenea, trecând la partea de personalizare, rămân uimit de abordarea lituanienilor și miriada de opțiuni de personalizare. Cred că nu exista casa cu design contemporan care să nu găsească o configurație de culoare pentru Figaro B2. Cred că până și cel mai drastic designer de interioare va aprecia configuratorul Figaro, o chestiune cu adevărat uluitoare care duce posibilitatea de personalizare în cu totul altă ligă.
La final ridic întrebarea: „pentru cine sunt Figaro B2?”. Răspunsul este simplu – Figaro B2 sunt pentru cei care au un apartament sau o casă cu design contemporan și sunt foarte atenți atunci când achiziționează ceva, pun foarte mare preț pe integrare și design, într-un cuvânt – pentru acei oameni pentru care contează culoarea aparatului de cafea poate mai mult decât ce gust are cafeaua. Pentru aceștia configuratorul AudioSolutions va fi un vis, vor putea să adauge în living-ul lor niște boxe „statement” care să completeze cu succes ideea lor de design, sau, de ce nu, să aibă fix aceeași culoare cu Mercedes-ul lor G-Klasse.
Este interesant însă că trecând peste partea de design și ale sale opțiuni unice, Figaro B2 sunt și pentru audiofili și melomani, oferind acest „nivel” unic de fidelitate audio, anume holografia – o chestiune care se obține cu greu în alte cazuri – la Figaro B2 acest lucru vine fără efort – aceasta este cartea pe care o joacă cu succes aceste boxe lituaniene.
Gasiti produsul aici
Silviu TUDOR
An article written in my sweet spot,
and this is what I’ve heard.